Köpvillkor

Följande köpvillkor gäller från 2018-01-22

Allmänna villkor

  1. Samtliga priser i vår webbutik är angivna inklusive moms. Eventuell fraktkostnad tillkommer i kassan. Levererade varor förblir Selexo:s egendom till dess full likvid erlagts.
  2. Vid beställning via www.selexo.se förbehåller sig Selexo för eventuella tryckfel i text och bild samt fel i produktspecifikation, på samtliga produkter i sortimentet. All bildinformation skall ses som illustrationer och kan ej garanteras återge varans exakta utseende. Vid eventuella fel i angivande av lagersaldo förbehåller sig Selexo rätten att korrigera detta i efterhand.

Ersättningsvaror

  1. Vi genomför kontinuerligt förändringar i sortimentet. Skulle någon av varorna du beställt vara lagerslut, meddelar vi dig. Dessutom förbehåller vi oss rätten att leverera en likvärdig ersättningsvara alternativt makulera beställning utan någon kostnad för dig. Om du erhåller en ersättningsvara har du full returrätt kostnadsfritt.

Prisändringar

  1. Vi förbehåller oss rätten att justera priser i efterhand till följd av till exempel valutaförändringar. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern.

Betalningsvillkor

  1. Du kan välja mellan de betalsätt som presenteras i kassan.
  2. Alla kreditkortstransaktioner sker via en säker SSL-förbindelse (Secure Socket Layer).
  3. När vi mottar din beställning görs en reservation på beloppet för att säkra att det finns tillräckliga medel till att täcka köpesumman och fullfölja transaktionen. Om reservation inte kan göras, förbehåller vi oss rätten till att avbryta beställningen. Du får då information om detta.
  4. Om du använder kort, PayPal eller direktbank som betalsätt blir du debiterad när vi bekräftar din order och leverans är påbörjad hos oss. Detta gäller även vid beställning av produkter som för tillfälet inte finns i lager.
  5. Om du inte hämtar ut din beställning, och produkterna blir returnerade till oss dras ett belopp om 250:- samt kostnad för returfrakt för att täcka våra kostnader.
  6. *Om du väljer faktura som betalsätt skickas denna per e-post när ordern har levererats ut från vårt lager, med ett förfallodatum 10 dagar från leveransdatum. Vänligen kontrollera att du uppgett rätt e-postadress, samt att e-posten inte hamnat i ditt spam-filter. I samband med beställning mot faktura görs en kreditkontroll. Du får en kopia av kontrollen tillsänt per brev till din folkbokföringsadress. En fakturaavgift tillkommer vid beställning mot faktura. Denna avgift framgår både i kassan samt på fakturan. Vid godkänd kreditkontroll blir varorna levererade till din folkbokförda adress.
  7. För försäljning till omyndig eller minderårig krävs målsmans skriftliga godkännande.

Leveranstid

  1. Normal leveranstid på lagerförda produkter är 1-3 arbetsdagar. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning eller vid brist i lager då varan måste beställas från leverantör.
  2. Skulle någon av produkterna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga produkter på din order kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den ursprungliga frakten.
  3. Vi står för transportrisken när vi skickar något till dig, vilket innebär att vi kostnadsfritt ersätter dig med en ny vara vid uppkommen fraktskada eller förlust av försändelse. Vid en eventuell retur till oss står du som kund för transportrisken och fraktkostnaden.

Fler produkter en frakt kostnad

  1. Beställer du flera produkter sänder vi som regel alltid dessa i samma försändelse. Dock kan det förekomma att du får dina produkter i flera försändelser, då vi alltid väljer det mest lämpliga transportalternativet för respektive produkt, men du betalar alltid bara för en frakt.

Beställning

  1. När du har genomfört en beställning sänder våra system automatiskt ut en beställningsbekräftelse till din e-post. Det är i samband med att vi skickar produkterna till dig som du också får ditt kvitto tillsänt via e-post.
  2. Vi förbehåller oss rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om produkten du beställt har sålt slut.

Beställningsvara

  1. När en produkt är märkt beställningsvara betyder detta att den inte lagerförs utan måste beställas från leverantörslager. Detta innebär att leveranstiden kan bli något längre.Beräknade leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Leveranssätt

  1. Varor i lager levereras normalt till närmaste Postnord utlämningsställe ( avgör kundens adress ). Liggetid på utlämningsställe är 14 dagar. På helgdagar sker inga leveranser med Postnord.
  2. Det kan förekomma att i visa fall kan ske direkt leverans från vår extern lager med GLS-Schenker speditör till närmaste utlämningsställe för Schenker. Kunden får alltid ett e-mail med paket ID och länken för att spåra pakett.
  3. Alla varor skickas med försäkrad försändelse.
  4. Vi erbjuder fast fraktkostnad 69kr till hela Sverige . Vid beställning över 1500 kr bjuder vi på frakt.

Transportskada

  1. Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från Postnord/Schenker. Om du upptäcker att paketet/kartong är skadat ta bilder på skadan ( bäst från alla vinklar ) innan du öppnar paketet, så att du kan bevisa att paketet skadats under hanteringen och inte i samband med att du öppnade det. Sedan packa alltid upp och kontrollera själva varan.
  2. Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skriv ner paketets kolli-id. Det kan finnas antingen på adresslappen eller på kvittot i paketet. Numret behövs för att kunna reklamera paketet på postens/schenkers hemsida.
  3.  A. Postnords paket – Kunden skall först omgående kontakta Postnord och reklamera godset (det är till dig som mottagare som ersättningen ska betalas ut när det gäller inrikespaket ). Sedan kontakta oss via telefon eller via info@selexo.se och uppge order- eller fakturanummer samt Postnords reklamationsnummer.
    B. Schenkers paket – Kuden skall kontakta oss omgående via telefon eller via info@selexo.se och uppge order- eller fakturanummer.
  4. Behåll paketet, det skadade innehållet och emballaget, om det finns. Posten/Schenker kan vilja besiktiga paketet innan man betalar ut ersättning.

Öppet köp

  1. Hos Selexo har du som privatkonsument 14 dagars öppet köp. Öppet köp innebär att varan skall vara i obruten originalförpackning samt med kvitto/faktura.

Priser och moms

  1. Alla priser på www.selexo.se är angivna med 25% moms. Selexo är registrerad företag med organisationsnummer 870821-2512 och betalar skatt och moms i Sverige.

Ångerrätt (privatkonsument)

  1. I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar  på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Selexo debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte hygienartiklar som ex. in-ear hörlurar, datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt special beställda produkter.
  2. För en snabbare hantering av ärendet bör kund före återsändandet meddela oss via telefon eller via info@selexo.se. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad. Varan bör vara väl förpackad ( bäst i Postens godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong)) då det är kundens ansvar att produkten inkommer till Selexo samt att den inte skadas under returtransporten.  Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom 14 dagar. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuella avgifter för frakten.

Reklamation (privatkonsument)

  1. Du bör undersöka alla varor noggrant vid mottagandet för att förvissa dig om att de är felfria och fungerar som de ska, samt att de har förväntade egenskaper.
  2.  Meddelande om reklamation skall lämnas till Selexo inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
  3. För en snabbare hantering av ärendet bör kund före återsändandet meddela oss via telefon eller via info@selexo.se. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad. Varan bör vara väl förpackad ( bäst i Postens godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong)) då det är kundens ansvar att produkten inkommer till Selexo samt att den inte skadas under transporten.
  4.  När varan returnerats, kontrollerats och reklamationen godkänts kompenserar Selexo dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen (1990:932) genom reparation av befintlig produkt, genom en ny likvärdig produkt, prisreduktion eller genom att du återfår din betalning för produkten (inkl. eventuella övriga kostnader).
  5.  Selexo kontrollerar/testar insända eller inlämnade varor i enlighet med den felbeskrivning som du uppgivit, det är därför en fördel om den är så utförlig som möjligt. Om varan befinns vara felfri eller utsatt för en yttre åverkan debiteras en avgift på 500kr för felsökning och frakt för att täcka Selexo:s kostnader.

Garanti

  1. Utöver reklamationsrätt så lämnar Selexo normalt 1 års garanti. Längre garanti tiden kan förekomma, se produktens specifikation. I vissa undantag så som förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackninsgaranti. Alla garantier som specificeras på är giltiga i Sverige och i de fall där produkten behöver skickas till tillverkare utanför Sverige åtar sig Selexo att bekosta frakt och utföra eventuellt administrativt arbete. Garantin är frivillig att lämna men reklamationsrätten är lagstadgad och gäller alla produkter. Den största skillnaden mellan reklamationsrätt och garanti är att under reklamationstiden så ligger bevisbördan hos konsumenten att bevisa att felet är ursprungligt.
  2. Definationen av ett ursprungligt fel är att felets funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt inte bero på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador.
  3. Beräknad reparationstid är 2-3 veckor. Beräknat på datumet när vår service tog emot ditt paket. Selexo strävar efter effektivitet och genomför reparationer så snabbt som möjligt. Om det skulle bli nödvändigt att reparera en produkt två gånger och samma fel uppstår en tredje gång, kan du efterfråga en hävning av köpet. Om du ändå skulle vilja reparera produkten eller byta till en ny jämförbar produkt är detta också möjligt.

Service och reparation

  1. Vi vill göra dig uppmärksam på att mjukvarufel, vätskeskador, yttre åverkan samt annan form av handhavandefel inte täcks av garanti eller reklamation. Om felet ligger utanför lagens ramar, eller vid avslag av kostnadsförslag, kan det tillkomma en kostnad för frakt och undersökning.
  2. Vid tekniska frågor och för att få hjälp kontakta alltid vår kundservice först via e-mail service@selexo.se.

Garanti och reklamation vid företagsköp

  1. Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köpstillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Selexo lämnar 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt till företagskunder.

Skydd av personuppgifter

  1. I samband med din registrering och beställning godkänner du som kund att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den vara eller tjänst du som kund önskar få levererad. Enligt PUL (personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat på dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall vår kundservice. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta personuppgifter till andra företag eller personer i annat fall än där detta krävs för att fullfölja leverans.

Övriga villkor

  1. Alla produkter som säljs av Selexo kan användas i Sverige och har engelska eller svenska manual i antingen tryckt eller digital form.
  2. I fall tvist uppstår mellan Selexo och privatkonsument följer Selexo alltid ARN:s rekommendationer